Vinterbadning

Går du ofte ture ved havet, eller bor du med udsigt til Danmarks kyststrækning, vil du formentlig have opdaget, at flere og flere mennesker hopper i vandet – i vinterperioden.

Dette skyldes, at vinterbadning er blevet lidt af en folkesport igennem de seneste år.

Der er mennesker i alle målgrupper, som finder naturligheden og enkeltheden over aktiviteten tiltrækkende.

Før du kaster dig ud i bølgerne i vinterperioden, skal du have styr på din sikkerhed.

Hvad sker der i kroppen?

Mange vinterbadere beretter, at de generelt har færre sygedage, og at de kommer sig hurtigere over en influenza.

Det er videnskabeligt bevist, at kuldechok fra vand er med til at styrke immunforsvaret. Dette sker ved, at kroppen udløser en række stresshormoner i mødet med koldt vand. Hormonerne aktiverer immunsystemet og sender flere hvide blodlegemer ud i blodbanerne.

Et forhøjet adrenalinniveau gør, at der kommer flere hvide blodlegemer (der også er kendt som ”dræberceller”) i kroppen, som styrker immunforsvaret.

En anden primær årsag til, at mange mennesker oplever at blive afhængige af det kolde gys, er den følelsesmæssige effekt af oplevelsen. Det udløser endorfiner (der kendes som hjernens ”glædeshormon”) at komme op fra det kolde vand. Endorfiner vil påvirke hjernen og dermed personen igennem længere tid og skabe øget velvære, friskhed og energi.

Det er sundt at opleve det kolde gys

Det særlige ved vinterbadning er, at det fremmer sundhed og trivsel både her og nu og på længere sigt.

Du kan blandt andet se frem til følgende positive effekter, når du dypper dig i koldt vand:

  • Øget lykkefølelse

Endorfinerne der udskilles, vil påvirke dig gradvist mere og mere. Du kan blive ’høj’ af oplevelsen, der kan gentages dag efter dag.

  • Styrkelse af immunforsvar

De hvide blodlegemer der aktiveres i mødet med det kolde vand, er med til at styrke dit immunforsvar og gøre dig mere modstandsdygtig overfor infektioner i fremtiden.

  • Forbedring af blodkredsløb

Når kroppen oplever kulde, vil blodkarrene trække sig sammen, og blodet føres i stedet til de indre organer. Når du kommer op fra det kolde vand igen, udvides karrene. Denne påvirkning og aktivering er med at gøre blodkarrene fleksible, sunde og stærke.

  • Du tilvænnes kulde

Når du gradvist blive hærdet til at håndtere det kolde vand, vil din krop vænne sig til kuldepåvirkning. Dette kan over tid føre til, at du generelt får en mere stabil kropstemperatur, og at du bliver mindre sårbar overfor kulde.

Hav altid fokus på din sikkerhed

Det er ikke kun nye vinterbadere, der skal have styr på den personlige sikkerhed. Også trænede folk der har badet i koldt vand i flere år, skal være opmærksom på sikkerheden.

Kroppen kan reagere på kuldechok på forskellige måder.

Sørg for altid at have en ven/veninde/kæreste/nabo/ægtefælle med, når du bader.

Den ideelle årstid at starte dit eventyr med koldt vand på er i sommerhalvåret. Den bedste træning er ved at være vedholdende og konsekvent. Det vil sige, at du skal stræbe efter at bade i havet minimum 3-4 gange om ugen.