Vil du vil gerne prøve kræfter med at vinterbade? Det er blevet meget populært her på det sidste at gå i gang med at vinterbade. Der er lavet af mange forskellige undersøgelser om effekten af vinterbadning, som har vist, at der er mange positive helbredsmæssige effekter af det.

Læs med her for at se, hvordan du får den bedste oplevelse, når du er ude at vinterbade.

el-cigaret

Tag tingene stille og roligt

Når vi dypper os selv i iskoldt vand, så udsætter vi kroppen for et stort chok. Det er det chok, der kan være så godt for kroppen, men det kan også gå hen og blive alt for meget.

Hvis du ikke har erfaring med vinterbadning – eller hvis du ikke har gjort det igennem længere tid – så er det en god ide at tage det stille og roligt. Mærk, hvor koldt vandet er ved først lige at dyppe tæerne eller mærke med hånden. Vurder selvom du bare skal tage en hurtig dukkert, eller om du langsomt skal træde ned i vandet og køle kroppen mere og mere ned.

Optræn også gerne din krop til bedre at kunne håndtere koldt vand ved at tage en kold dukkert under en bruser af og til.

Til at starte med vil du sikkert ikke kunne håndtere iskoldt vand i mere end et par sekunder ad gangen. Men langsomt vil du kunne se, at du faktisk kan klare det i flere minutter. Til sidst vil du måske ikke engang bemærket det særlig meget.

Hav redskaber med til forplejning

Når du lige har udsat din krop for et stort chok, så handler det om at være rigtig god ved den og sørge for god forplejning bagefter. Det kan tage form af mange ting; et varmt håndklæde, te eller kaffe en termokande og en el smøg, hvis du har brug for et lille nikotin fix.