Vinterbadning bliver med tiden mere og mere eftertragtet. At hoppe i det kolde vand for bagefter at besøge det kontrastfulde sauna, er noget danskerne sidder i kø til for at blive en del af. Det er fedt at dele oplevelsen med nogen, om det så er din glade vandhund eller din veninde. Tjek link her og bliv klogere på din hund. 

Ung Kvinde, Kvinde, Hav, Ocean, Hvid Kjole, Strand

Hvordan påvirker vinterbadning kroppen? 

Man forbinder jo ofte det danske hav med sommer og sol, og trods det, en kold dukkert. Så hvordan kan man forestille sig vandet, når det ikke er blevet varmet bare en smule op af sommerens sol. Det kan virke helt uoverkommeligt at skulle smide tøjet og hoppe ned i det mørke vand. Alligevel er det en spirende trend, og der er noget, der må tiltrække folk. Dét, man oplever, når man hurtigt hopper ned i meget koldt vand, er en chok-effekt, fordi kroppen kommer på overarbejde, da den nedkøles så hurtigt. Her udløses både adrenalinen og endorfinerne – og det er dem, folket er ude efter. Det kan dog også gå galt, så det er vigtigt, at man ikke vinterbader alene. Hvis blot sikkerheden er i orden, er der ingen skam i at dyrke sporten. Det er både sundt for krop og sind og det menes, at dé, der vinterbader har færre sygedage på et år. 

Fitness, Hoppe, Sundhed, Kvinde, Pige, Sund, Passe

Badeklub er fællesskab

Hvis man har gået og overvejet livet som vinterbader, er det bare med at springe ud i det. Det kan dog virke voldsomt bare at stå ud af bilen og hoppe i vandet, hvis man ikke er en af de garvede. Derfor kan det anbefales at melde sig ind i en klub. For det første er det en tryghed, at man er omgivet af så mange andre vinterbadere, der kan hjælpe som motivation men også som rådgivere. En anden stor bonus er den varme sauna, der er tilknyttet til klubber. Det kan være en god faktor, som man kan have i tankerne inden man tager turen ned i vandet – nemlig at man kommer direkte op i varmen efter. Og her kan man passende sidde og få en snak med de andre badere. På den måde bliver vinterbadningen en hel oplevelse med flere lag, og jo flere gange man har gjort det, jo mere begynder man at kunne slappe af i det og nyde det. 

Sauna, Finsk, Varme, Damp, Hot, Fred, Sommerhus

Det kolde gys

Det kan tage tid at vænne sig til det kolde gys, og i starten kan det være en kamp at få overbevist sin krop om at det er en god idé at bevæge sig ned i vandet. En god regel er, at man ikke skal stå for længe og overveje, hvorvidt man skal gøre det eller ej. Man skal tage beslutningen inden, så man allerede ved, når man står overfor stigen til vandet, at det bare skal gøres. Den chok-effekt, man oplever, kan de første gange virke overvældende og ikke særlig behagelig, men adrenalinen, man får, skal nok få lokket én tilbage og efter et par ture i det kolde vand, kan man begynde at nyde den måde, kroppen reagerer på.