Vinterbadning bliver mere og mere populær. Det er slet ikke så mærkeligt, for vinterbadning er sundt for både krop og sjæl. Har man først prøvet det iskolde gys og mærket effekten af det på egen krop, ja så er det virkelig svært at undvære. 

For vinterbadning gør virkelig underværker og har så mange virkningsfulde effekter bl.a. øget lykkefølelse, styrkelse af immunforsvar og bedring af blodkredsløb, at for mange bliver det en fast aktivitet fremadrettet i deres fritid. 

Anvendelse af visir 

Alle som har været ihærdige vinterbadere ved gussteder, har savnet denne aktivitet under den politiske nedlukning af landet. Er der fremtidige restriktioner som anbefaling af visir, så vil gussteder stadig være mulige at benytte. Et visir kan fås i forskellige udgaver, og endda til rimelige priser, som du kan se mere om i linket. 

Vælg dog de visirer, du trives bedst med, også hvis du bruger briller. Så undgå ikke vinterbadning, de gus- & saunasteder du har yndet ellers må du hoppe i havet på egen hånd. Men husk at følge anbefaling for opstart af vinterbadning, hvis du er nybegynder. Bl.a. er den bedste start herfor efter sommeren og tidligt på efteråret, så du og din krop tilvænnes kulden gradvist. 

For din krop kan gå i chok, så det er rigtig vigtigt, at du følger både anvisninger, men også mærker efter i dig selv, hvad du og din krop kan tåle. Også hvis vinterbadning sker uden brug af sauna eller gus.

Fordele ved vinterbadning

Ud over de allerede nævnte fordele ved vinterbadning, oplever mange også at blive mindre syge. Men dertil oplever mange også det sociale som en ekstra gode ved vinterbadning. Måske det er oplevelsen af, at blive forstået hvor godt vinterbadning dertil er for psyken udover det kropslige velvære. Og at dele sine oplevelser med andre vinterbadere er jo oftest nemmere at forstå, når man selv har erfaret de positive indvirkninger på egen krop.

Forskning

Vinterbadning understøttes af forskning bl.a. af the iceman også kaldet Wim Hof. Der er masser af viden herom på nettet omkring hans virke og metoder for styrkelse af sit immunforsvar og for at undgå sygdom. 

For mange vinterbadere er han et stort idol og til stor inspiration for at overskride ens egne grænser og heraf øges tilvænning til kulde løbende. Så er du til mere ekstrem vinterbadning end bare almindelig vinterbadning, så lad dig inspirere af hans bog: WIM HOF METODEN.